Dinsdag 2 september kunt u om 16:15 in zaal 011 van het Lipsiusgebouw van de Universiteit Leiden de vierendertigste Bert van Selm-lezing bijwonen. Deze zal dit jaar worden gegeven door Esther Op de Beek, universitair docent Moderne Nederlandse Letterkunde aan de Universiteit Leiden. De lezing is vrij toegankelijk en u hoeft zich niet aan te melden.
De lezing, ter opening van het academische jaar van de opleiding Nederlandse taal en cultuur van de Universiteit Leiden, heeft als titel “Avenue verruimt de blik.” De medialogica van een mondain magazine. Het Nederlandse publiekstijdschrift Avenue (1965-2002) was een hoogwaardig glossy-magazine dat een welgesteld, antiburgerlijk publiek aantrok. Wie aan het blad denkt, denkt aan spectaculaire trendsettende modefoto’s, paginalange reisreportages, taboedoorbrekende onderwerpen of aan de exotische gerechten van Wina Born. Aan een combinatie dus van kunst en lifestyle, aan elegantie en aan grafisch experiment. Een ‘voor Nederland onbekende mix van woord en beeld op glimmend papier’ luidt de typering in 1994, bijna dertig jaar na de oprichting van het blad door Joop Swart.
Vanuit het perspectief van de Nederlandse reisliteratuur is Avenue een uniek geval: het tijdschrift verscheen bijna dertig jaar lang maandelijks en bevatte per editie meerdere reisitems in verschillende rubrieken. Tussen 1973 en 1992 verscheen daarnaast jaarlijks een speciale reiseditie. Avenue bevat daarmee in totaal al gauw 500 reisreportages en -verhalen, meestal tot stand gekomen uit samenwerking tussen schrijvers als Cees Nooteboom, Renate Rubinstein of Harry Mulisch, ontwerpers als Frans Evenhuis of Toon Michiels en fotografen als Ed van der Elsken en Eddy Posthuma de Boer.
Bij het 25-jarig bestaan van het blad stelt hoofdredacteur Louki Boin: ‘Avenue verruimt de blik’. In deze lezing wordt de vraag gesteld hóe Avenue dat deed, de blik verruimen: met welke eigenschappen specifiek voor het tijdschrift als designed object? En met welke specifiek voor Avenue? In deze lezing wordt gezocht naar de medialogica van een mondain magazine, gebruik makend van inzichten uit de Travel Writing Studies, de media studies én de handreikingen aangaande tijdschriftonderzoek van Bert van Selm.